„ A JA MAM PSA…"

„ A JA MAM PSA…– elementy biblioterapii i dogoterapii

na zajęciach rewalidacyjnychw oparciu o wybrane

utwory patronki ośrodka Wandy Chotomskiej.”

WWSE.ZSiP. 83.12

 

„Uczenie się jest nagrodą, a nie karą, jest przyjemnością, nie obowiązkiem. 
Jeżeli nie bawisz się świetnie i twoje dziecko nie bawi się świetnie – przerwij. Robisz to źle.”
 Glenn Doman

Niepełnosprawność intelektualna stwarza uczniom wiele problemów utrudniających samodzielne i aktywne funkcjonowanie zarówno w środowisku domowym jak i szkolnym. Zasadniczym celem w pracy biblioterapeutycznej z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie jest kształtowanie właściwych postaw. Aktywizacja uczniów odbywa się poprzez słuchanie krótkiego tekstu czytanego przez nauczyciela. Dobierane teksty muszą być krótkie, interesujące i oddziaływać wielozmysłowo. Punktem wyjścia wyzwalającym aktywność uczniów jest odpowiednio dobrany tekst literacki. Dogoterapia opiera się na wykorzystaniu w terapii osób niepełnosprawnych kontaktu ze zwierzęciem – psem terapeutą. Pies okazuje zainteresowanie tym, co dziecko robi, czeka cierpliwie, gdy skończy ono pracę. Dziecko chętnie wykona zadanie dla psa, tym bardziej, że zwierzę, np. szczekaniem lub podaniem łapy, nagrodzi je za podjęty wysiłek. Pies przyciąga uwagę, inicjuje przyjacielską zażyłość, jego obecność likwiduje niepokój, złość i depresję. Pies sprawia, że dziecko czuje się bezpiecznie, co osłabia jego zachowania opozycyjne. Pies jest idealnym towarzyszem przy czytaniu, ponieważ przy nim obniża się ciśnienie krwi, dzieci rozluźniają się i uwalniają od niepotrzebnego napięcia i stresu.

Głównym celem innowacji jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka na miarę jego możliwości i potrzeb.

Cele szczegółowe:

  • nauka czytania poprzez zabawę z wykorzystaniem zmodyfikowanych elementów metody Glenna Domana.
  • rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
  • rozbudzanie empatii
  • dostarczanie wzorców pozytywnych zachowań
  • kształcenie poczucia własnej wartości
  • poszerzanie zasobu słownictwa i wiadomości
  • kształcenie koncentracji uwagi
  • poprawa artykulacji
  • formułowanie logicznych wypowiedzi na dany temat
  • motywowanie do podejmowania różnych form aktywności; rozwijanie ekspresji słownej, ruchowej
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
  • nabywanie umiejętności opiekowania się, wychowywania i komunikacji z psami
  • wpojenie zasad bezpiecznego zachowani wobec psów

GW

GTranslate

gimnazjum2
 
 
images
 
 
40lecie
 
 

 

stowarzyszenie za_glosem_serca

 fsnt

 

 

 

licznik

Odwiedza nas 2 gości oraz 0 użytkowników.